نوشته شده توسط : رها حامی

مواد اولیه مورداستفاده در پانل‌های سه‌بعدی (۳D Panel) به شرح زیر می باشد:

۱)پلی استایرن منبسط شونده (P.S)
۱-۱) مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۵۸۴ می‌باشد

۲-۱) هسته عایق از فوم پلی استایرن منبسط شونده که دارای حداقل چگالی m۳/kg 15 می‌باشد.

۳-۱) هسته عایق تحت آزمایش استاندارد ASTM E84 دارای حداکثر شاخص گسترش شعله ۲۵ و حداکثر شاخص گسترش دود ۴۵۰ می‌باشد.
برای مشاهده اطلاعات 3d پانل به لینک زیر مراجعه کنید.


۴-۱) هسته عایق هنگامی‌که مطابق استاندارد ASTM C236 آزمایش شود، دارای حداکثر پتانسیل گرمایی ۶۸ MJ/m۲ می‌باشد.

۵-۱) مشخصات فیزیکی و مکانیک پلی استایرن قابل انبساط مطابق جدول ذیل، برگرفته از نشریه شماره ۳۸۵
۲) فولاد
انواع فولاد مصرفی در سازه‌های پانلی (سه‌بعدی) می‌بایست مطابق استانداردهای معتبر تولیدشده و دارای برگه شناسایی کارخانه سازنده باشد.

بررسی کفایت استحکام تیغه های دیواری جدا کننده ادامه مطلب
فولاد مصرفی در سازه‌های پانلی به سه دسته شبکه جوش شده، برش گیر و میلگرد دسته‌بندی می‌شوند. هریک از این انواع در سازه پانلی عملکردی مشخص دارد که باید مطابق عملکرد مورد انتظار، از ویژگی لازم برخوردار باشد.

3d panel

۱-۲) شبکه جوش شده

۱-۱-۲) لازم است فولاد مصرفی در شبکه جوش شده از نوع سرد کشیده شده ساده (بدون آج) باشد.

۲-۱-۲) قطر اسمی مفتول‌های شبکه جوش شده از ۵/۲ میلی‌متر تا ۶ میلی‌متر می‌باشد. درهرحال برای پانل‌های باربر چگالی عرضی مساحت مفتول‌های تاروپود (نسبت به سطح مقطع مفتول بر فاصله آزاد بین مفتول‌ها) نباید کمتر از ۱۲/۰ میلی‌متر اختیار شود.

۳-۱-۲) قطر مفتول‌های تار با مفتول‌های پود می‌تواند متفاوت باشد، ولی درهرصورت قطر اسمی مفتول کوچک‌تر نباید از ۶۰% قطر مفتول دیگر، کمتر باشد.

۴-۱-۲) ابعاد چشمه (فاصله بین دوتار یا دو پود متوالی) شبکه جوش شده در محدوده ۴۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر می‌باشد که چشمه به ابعاد ۵۰ یا ۸۰ میلی‌متر توصیه می‌شود. ابعاد شبکه برحسب طول ناخالص تعیین می‌شود.

۵-۱-۲) تمام شبکه جوش شده در سازه‌های پانلی باید با ماشین‌آلات خودکار ساخته شوند، به‌طوری‌که محل تقاطع تارها و پودهای شبکه به روش جوشکاری مقاومتی الکتریکی به هم متصل شوند تا اتصال‌های مقاوم در برابر برش، طبق بند ۲-۱-۹ به وجود آید.

۶-۱-۲) مشخصات مکانیکی مفتول‌های بکار رفته در شبکه جوش شده باید مطابق جدول زیر باشد. این مشخصات از آزمایش کشش، مطابق استاندارد ASTM A370 و رابطه زیر برای محاسبه درصد کاهش سطح مقطع به دست می‌آیند.
۲) برش گیر
ویژگی‌های فولادهای سرد اصلاح‌شده ساده (بدون آج) بکار رفته دربرش گیر پانل به شرح زیر می‌باشد.که می تونید برای مشاهده
قیمت 3d پانل به این لینک مراجعه کنید.


۲-۲-۱) قطر برش گیر، فاصله برش گیرها در مقطع عرضی و زاویه برش گیر در مقطع طولی باید بر مبنای ظرفیت نیروی برش ناشی از خمش در پانل محاسبه گردد.

۲-۲-۲) قطر برش گیر نباید بیش از ۶۰% از قطر مفتول‌های تار یا پود اختلاف داشته باشد.

۲-۲-۳ ) رواداری های هندسی مجاز برای برش گیر باید مطابق جدول زیر باشد.
۳) میلگرد
میلگردهای مصرفی در سازه پانلی از نوع آجدار، مشابه میلگردهای مصرفی در بتن‌آرمه بوده که مشخصات آن در آیین‌نامه بتن ایران درج گردیده است.


:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رها حامی

RICF – فناوری خانه های بتنی عایق مسلح
نیاز روز افزون به تامین مسکن در چند دهه اخیر و همچنین بروز حوادث طبیعی ( سیل ، زلزله و طوفان ) و هدر رفت انرژی در ساختمان باعث شده تا از فناوریهای نوین ساختمانی در جهت افزایش سرعت در ساخت وساز ، مقاوم کردن ساختمانها در مقابل در برابر زلزله و عایق کاری حرارتی مورد توجه جدی کارشناسان و مسئولین دولتی قراربگیرد. در این خصوص با تشکیل کمیته های فنی مقررات ملی ساختمان در ۲۲ آیین نامه مجددا” تهیه و تدوین گرشته و آیین نامه ۲۸۰۰ مهندسی در کشور بازنگری گردید. طبق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان حکم و الزام قانونی است که جهت عایق کردن حرارتی ساختمانها و در سایر مقررات اصل سبک تر کردن ساختمانها جهت مقاومت بیشتر در مقابل زلزله تاکید شود. صنعتی سازی ساختمان با استفاده از RICF راهکاری است تا سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا کند تا علاوه بر بالاتر بردن کیفیت ساخت و سازها درنگاه کنترلهای صنعتی حجم بالاتری از ساختمانهای با عمر بیشترتولید شود.
برای قیمت تری دی پانل وارد لینک درج شده روید.
پنل های RICF

اشکالات سیستم قالب بتنی :
همانطور که ممکن است بدانید، ساختمانهای بتنی با تمام ویژگیها فنی خوب، دارای چند مشکل اساسی هستند. یکی از مشکلات مهم عدم عایق حراراتی مناسب در ساختمانهای بتنی و مورد دیگر نیاز به ۱۵ درصد سرمایه اولیه برای ساخت قالب میباشد.

سیستم دابل پانل دقیقا همان ساختمان بتنی است و تماما با همان ضوابط و آیین نامه های محاسباتی ساختمانهای بتنی محاسبه میگردد با این تفاوت که ضعفهای ساختمانهای بتنی را اصلاح نموده است . این سازه علاوه بر ایجاد عایق حرارتی دیگر نیاز به قالب بندی و ساخت قالب و صرف هزینه سنگین را بر طرف میسازد.

در سیستمهای قالب بتنی قبل از رسیدن بتن به مقاومت کافی قالبها باز میشوند که این قضیه از لحاظ فنی ایراد دارد.
محدودیت دهانه و عدم امکان تامین پارکینگ.
پرشدن لوله های تاسیساتی در زمان بتن ریزی از اشکالات دیگر ساختمانهای قالب بتنی است که میبایست مجددا” مسیرها کنده کاری شود.
عملیات سخت و پر خطر خارج کردن قالب و عمدتا با شکستن قسمتهایی از بتن منجر میشود

تشریح محصولات RICF
مش سنگین وسط برای مسلح کردن بتن داخلی و مشهای گالوانیزه بیرونی برای تقویت پوششهای نمای بیرونی و همچنین نمای داخلی در محصول مورد استفاده قرار میگیرد. ضخامت بتن و حجم میلگرد سازهای توسط طراح سازه محاسبه و برای تولید به کارخانه ابلاغ میشود.

رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان :
مطابق مستندات شرکتM2 ایتالیا، میزان مقاومت حرارتی دیوارهای پانلی RICF با ضخامت فوم ۵ و۵سانتیمتر وضخامت ۱۵سانتیمتر بتن در هر طرف به ترتیب معادلm²k/w ۲.۲۸ و m²k/w ۲.۷۸ میباشد، که با توجه به میزان حداقل m²k/w ۰.۵ مشخص شده در مبحث نوزدهم، مورد تایید است

بکار گیری دیوارهای پانلی بنا بر محاسبات صورت گرفته در چند ساختمان در تهران و بند عسلویه کاهش میزان مصرف انرژی تا ۳۰ در صد را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن با کوچکتر کردن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی هزینه های ساخت نیز کاهش میابد.

رعایت مبحث هیجدهم مقررات ملی ساختمان :
طبق مستندات شرکتM2 ایتالیا میزان افت صدا در دیوارهای شرکت پایکار بنیان حدود ۴۰ تا ۴۵ دسیبل بوده که با توجه به میزان حداقلی ۳۵ دسیبل در مبحث ۱۸ قابل قبول میباشد.

عدم وجود آوار در زلزله و طوفان :
مطابق با نشریه ۳۸۵ و روش پاندولی اتصال 
تری دی وال و کف با پانل RICF با فوم موجدار قائم، دیوار” تری دی” ۳D در برابر زلزله، نه اثر افزایش نیروی زلزله (میانقاب) بر روی اسکلت دارد و نه اینکه در حین زلزله ،خود دچار شکست یا واژگونی می‌گردد.
برای تولید کننده 3d پانل وارد لینک زیر شوید.
چندین آزمایش زلزله در اروپا – ایران مقاومت دیوارهای فوق را تایید نموده است. فیلم مربوط به آزمایشات قابل ارایه میباشد. خانه های پانلی در طوفان سال ۱۹۹۲فلوریدا و زلزله کالیفزنیا استحکام خوبی از خود نشان داده اند.

مقاوم در برابر ضربه ،گلوله و انفجار در راستای رعایت مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان (پدافند غیر عامل)



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رها حامی


سازه‌های تمام پانلی RICF نوعی از ساختمان‌های بتن‌آرمه می‌باشند که در آن تیر و ستون‌های بتنی وجود ندارد. سیستم RICF از ترکیب چهار سیستم پانلی به شرح ذیل به وجود می‌آیند:

دیوار باربر
سقف تیرچه‌بلوک یکپارچه
سیستم راه‌پله
دیوارهای غیرباربر
تأمین سطوح تمام عایق ساختمان در کف‌ها، سقف‌ها، دیوارهای خارجی و باربر و داخلی، منجر به‌صرفه جویی در مصرف انرژی گرمایش و سرمایش تا %۷۰ ساختمان‌های معمولی می‌گردد و علاوه بر آن به لحاظ خاصیت پلی استایرن منبسط‌شده EPS و دانسته بالای آن‌ها، صدا بندی جداره‌ها از حیث انواع مدهای صوتی کوبه‌ای و هوابرد به‌صورت ایده آل و مطلوب، تأمین گشته و گستردگی لایه پلیمری موجب افزایش مقاومت سطوح در برابر رطوبت نیز می‌گردد.طبق آزمایشات انجام‌گرفته انواع پانلهای دیواری در برابر شلیک گلوله و ضربه، نفوذناپذیر بوده و به روش‌های دستی غیرقابل‌تخریب می‌باشد.

هم‌زمانی اجرای دیوارها (جایگزین تیر و ستون) و عایق‌کاری توأم با نصب چارچوب در و پنجره و لوله‌کشی‌های برق و تأسیسات بی‌نیاز به تخریب و اجرای شاتکریت به جای گچ‌وخاک، موجب تسریع در اتمام مرحله اسکلت و سفت‌کاری می‌شود.

استفاده از محصولات کارخانه‌ای و پیش‌ساخته در مراحل اجرای سقف، راه‌پله و پاگرد نیز ضمن افزایش دقت و کیفیت، سرعت اجرای سایر مراحل را نیز بالابرده و به‌این‌علت RICF به‌عنوان آخرین نسل از تکنولوژی تری دی پانل (پانل سه‌بعدی) و ICF، در زمره مناسب‌ترین سیستم انبوه‌سازی صنعتی مطابق بافرهنگ زندگی کشور قرارگرفته است.
عدم محدودیت در انتخاب مصالح نازک‌کاری و نما و سطوح تمام‌شده دیوارهای داخلی و خارجی و سقف‌ها، علت تطابق فرهنگی این سیستم با سبک زندگی رایج کشور هست تا درنهایت ساختمانی مدرن و عایق، همراه با ایمنی بسیار بالا در صورت وقوع زلزله (به دلیل نداشتن آوارهای سنگین ناشی از تخریب و شکست و ریزش دیوارهای آجری، سفالی، بلوکی و ملات بنایی)، برای مصرف‌کننده نهایی پدید آورد.
برای 
تولید کننده تری دی پانل وارد سایت درج شده بروید.

مواد اولیه مورداستفاده در پانل‌های سه‌بعدی (3D Panel)ادامه مطلب
RICF

معرفی اجزای سازه‌های تمام پانلی RICF
دیوار باربر:
جایگزین تیرها و ستون‌های بتنی بوده و عبارت است از دیوارهایی نیمه پیش‌ساخته به روش قالب‌های عایق ماندگار مسلح. در این روش برای اجرای دیوارهای باربر بتنی بجای قالب‌بندی و آرماتوربندی معمول، از محصولات کارخانه‌ای (تولیدشده با تکنولوژی روز اروپا و مورد تائید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و سازمان ملی استاندارد)، حاوی شبکه میلگرد یا مفتول جوش شده همراه با قالب‌های پلی استایرن، استفاده می‌گردد. پس از نصب این پانل‌ها بر روی میلگردهای انتظار بیرون آمده از فونداسیون (انواع پی‌ها به‌جز پی‌های منفرد) و مهار موقت آن‌ها، میلگردهای تقویتی موضعی المان‌های مرزی و میلگردهای افقی سراسری دوخت پانل‌ها، به داخل دیوارها اضافه‌شده و با قالب‌بندی ابتدا و انتهای دیوارها و دور بازشوها، بتن‌ریزی در محل انجام می‌شود.

در صورت استفاده تا ۴ طبقه، از پانلهای تک باربر با بتن ریزدانه پاششی (شاتکریت) و در صورت افزایش تعداد طبقات تا ۱۵ طبقه یا ۵۰ متر، از پانل دوبل با بتن روان و دانه‌بندی متوسط (سنگ‌دانه ۲۰ میلی‌متر) استفاده می‌شود.

استفاده از دیوار بجای ستون، موجب کاهش تمرکز تنش و تغییر مکان سازه و درنتیجه افزایش طول عمر و مقاومت سازه در برابر زلزله می‌گردد.

سیستم سقف تیرچه‌بلوک یکپارچه:
برای اجرای سقف پانلهای سقفی تیرچه‌بلوک، با مدل و شکل سازه‌ای مناسب و با ابعاد سفارشی با توجه به معماری پروژه، تولیدشده و پس از نصب در محل و افزودن آرماتورهای محاسباتی، شمع بندی و بتن‌ریزی می‌گردند.

سیستم راه‌پله:
طرح اجرای راه‌پله و پاگردها، پانلهایی با مدل و شکل سازه‌ای مناسب و با ابعاد سفارشی با توجه به معماری پروژه، تولیدشده و پس از نصب در محل و افزودن آرماتورهای محاسباتی، شمع بندی و بتن‌ریزی می‌گردند.

دیوارهای غیر باربر:
در اجرای دیوارهای غیر باربر و عایق پیرامونی و تیغه‌های جداکننده داخلی از کامل‌ترین و بروزترین نسل پانلهای سه‌بعدی که دارای برش سینوسی در راستای طولی به همراه مش اورلپ و دانسیته بالا و استاندارد که برای رسیدن به مقاومت حرارتی و صوتی مطلوب ضروری است، استفاده می‌گردد. این پانل‌ها به‌وسیله‌ انواع مش‌های اتصال تخت، L شکل و U شکل و تسمه‌های فولادی پرسی با کلیپس زن پنوماتیک، به هم وصل شده و بتن پاشی می‌گردند.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()